W tym roku World Hepatitis Alliance (WHA), do którego należy Fundacja Gwiazda Nadziei, wraz Światową Organizacją Zdrowia zorganizowały obchody Światowego Dnia Zapalnych Chorób Wątroby pod hasłem „It’s closer than you thnik. Hepatitis… Know it. Confront it” (Zakazić się wzw jest łatwiej niż ci się wydaje. Poznaj je i sprawdź). 107 krajów wzięło udział w tych obchodach, w tym Polska.
Jednym z elementów kampanii było bicie rekordu Guinnessa, w którym wzięło udział 12588 osób z 22 krajów. Celem było, aby jak najwięcej osób w trakcie 28 lipca wspólnie odegrało scenę charakteryzującą stan wiedzy i politykę zdrowotną rządów w sprawi wirusowych zapaleń wątrony. Z racji tego, że w wielu krajach wciąż sprawa HBV i HCV nie jest właściwie rozwiązana w kwestii profilaktyki i leczenia, organizatorzy obchodów zaproponowali, aby wolontariusze odegrali scenki udając, że „nie widzę nic złego, nie słyszę nic złego, nie mówię nic złego”. Nawiązuje to do symbolu trzech mądrych małp – japońskiej rzeźby, na której małpki zasłaniają oczy, buzię i uszy, nie chcąc w ten sposób „wywoływać wilka z lasu”. Taka symbolika podsumowuje dotychczasowe wysiłki rządów i krajów w rozwiązaniu spraw wzw, gdzie w większości udaje się, że sprawy nie ma lub nie jest tak poważna, aby zająć się nią na poważnie.
Fundacja Gwiazda Nadziei w ramach obchodów World Hepatitis Day, wspólnie z Koalicją Heaptologiczną, zorganizowała kampanię edukacyjną „HCV wciąż w ukryciu” w formie spotów telewizyjnych i radiowych, które zostały wyemitowane w TVP, TVN i Polskim Radio. Celem kampanii było uświadomienie Polakom zagrożeń wynikających z zakażenia wirusem HCV oraz zmotywowanie do wykonania badań kontrolnych w kierunku wykrycia wirusa HCV. Dzięki uprzejmości wyżej wymienionych nadawców emisja spotów informacyjnych odbyła się nieodpłatnie, za co raz jeszcze w imieniu organizatorów dziękujemy.
Spot można obejrzeć pod tym linkiem
http://www.gwiazdanadziei.pl/spoty_edukacyjne